Friday, May 05, 2006

Nepitná voda (a co lze najít v lednici)

Malou chuť k jídlu nemusí vzbuzovat jen hadí kotlety. Byl jsem pozván na návštěvu k bělochovi, který si velmi pochvaloval svého černého kuchaře. Před obědem jsem z dlouhé chvíle zašel přes dvůr do domku, kde se vařilo. Spatřil jsem, jak černý kuchař žvýká tabák, rozřezává každý masový knedlík, rozevírá jej a dovnitř plive pěknou dávku tabákové šťávy. „Dodá jim to zvláštní příchuť," řekl a byl pyšný na své kuchařské umění. Když si chtěl Michael posloužit a začal si dávat knedlíčky na talíř, kopl jsem ho pořádně do nohy. Nepochopil proč. Na jeho otázku jsem mohl odpovědět jen pokrčením ramen a až dodatečně jsem mu s potěšením vyprávěl, jak byly připraveny.
Vaří se zde, a to i v bělošských domácnostech, na hliněných krbech s několika otvory. Nad nimi stojí na železných tyčích hrnce a pod každým z nich se zvlášť topí. Kouř z topeniště volně stoupá pod doškovou střechu stavení. Pitná voda se tu musí důkladně čistit. Čisticí filtry naleznete v každém obydlí. Vodu zde skoro stejně nepijí. Vyprávěl mi o tom přistěhovalý berlínský lékař. Když se jednou se svým přítelem vrátil domů, zpocen a unaven, chtěl se napít něčeho studeného. Přinesl z ledničky láhev piva a její šumící obsah nalil do sklenic. Přítel si po prvním doušku pořádně odplivl. Lékařova žena totiž postavila do ledničky láhev od piva, v níž jeden černoch přinesl na vyšetření moč. Chtěla, aby až do manželova příchodu zůstala čerstvá.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home